Zderzenie ze Światem Nauki!

CAM00774 Lubelski Festiwal Nauki to tysiące projektów, pokazów, warsztatów, koncertów
i zajęć otwartych dla wszystkich chętnych. Organizowany był już po raz jedenasty, natomiast po raz pierwszy Gimnazjaliści z klas I i II Zespołu Szkół im. Jana Pawła II dołączyli do tego grona.

23 września 38 uczniów z Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Sokołowie Młp. z wielkim entuzjazmem wyruszyło na niecodzienną lekcję – przedmiotową wycieczkę do lubelskich uczelni w celu propagowania wiedzy z matematyki, języków obcych oraz zacieśnienia kontaktów ze światem nauki.

Promowanie wśród młodzieży Zespołu Szkół im. Jana Pawła II nauk matematyczno-przyrodniczych oraz języka angielskiego jest priorytetem Dyrekcji oraz konsekwencją wspólnego działania wszystkich nauczycieli Zespołu, tym bardziej, iż od września 2013r zostało uruchomione Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi.

Hasłem XI Lubelskiego Festiwalu Nauki była Nauka bez barier. Brak barier
w prowadzeniu badań naukowych jest ważny dla naukowców.
 Ale ważne jest także, aby “Nauka” była “bez barier” dla uczestników festiwalu, aby każdy mógł w nim wziąć udział – niezależnie od wieku, wykształcenia, zainteresowań, czy ograniczeń spowodowanych na przykład niepełnosprawnością – przekonywali organizatorzy festiwalu.

Nad bezpieczeństwem uczestników oraz przede wszystkim wcześniej nad wyborem projektów czuwali organizatorzy wycieczki nauczyciele oraz wychowawcy Gimnazjalistów:
P. Beata Kraska, P. Bernadetta Słonina oraz P. Sebastian Walicki. Program był tak sprytnie skonstruowany, aby w nietuzinkowy sposób zachęcić młodzież do nauki. Był skierowany do uczniów zainteresowanych naukami ścisłymi oraz nauką języka obcego. Dla tych uważających, że nauka jest fascynująca i tych, którzy myślą, że jest zbyt trudna.

Program wycieczki

I. Pierwszy godzinny projekt miał charakter prezentacji z elementami ćwiczeń przy wykorzystaniu środków multimedialnych pt. „Średnia modzie powiedziała, że mediana w środku stała…, czyli o czym mówią podstawowe parametry statystyczne”.

  • Uczestnicy wycieczki dowiedzieli się ile są nam w stanie powiedzieć niemówiące liczby. Jak je oswoić i za ich pomocą opisać rzeczywistość. Okazało się, że liczby mogą przekazać nam bardzo wiele – warunkiem jest poznanie, co się za nimi kryje. Celem prezentacji było przybliżenie słuchaczom podstawowych pojęć z zakresu statystki opisowej, takich jak, na przykład: średnia, mediana czy modalna. W jej trakcie, na nieskomplikowanych i czytelnych dla młodych odbiorców przykładach, przedstawione zostało, jak dokonać opisu zbiorowości w oparciu o elementarne parametry statystyczne. Projekt realizowany był w sali wykładowej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Collegium Joannis Pauli II.

II. Drugi godzinny projekt: „Matematyka, łacina, greka, medycyna – pomieszanie
z poplątaniem czy nauka bez barier”
.

  • Takimi oto zagadkowymi hasłami przyciągnął uczestników wycieczki drugi projekt: Matematyka, łacina, greka, medycyna – na pozór nauki bez związku. Co ma wspólnego Poliklet z ułamkami 1/6, 1/8, 1/10? Dlaczego tzw. złoty podział oznacza się grecką literą zwaną “fi”? Czy to możliwe, by matematyczka o najsławniejszych lokach świata w dzieciństwie samodzielnie uczyła się łaciny i greki? A łuk Kupidyna to broń miotająca antycznego bóstwa miłości czy może nazwa którejś części ciała ludzkiego? Nie wiesz, o czym mówię? Przyjdź, wszystko Ci wyjaśnię. Wiesz? Wstąp na powtórzenie wiadomości! Projekt miał miejsce w sali wykładowej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Gmach Główny.

III. Trzeci godzinny projekt: „Sekty – droga do wolności, czy zniewolenie człowieka?”.

  • Zajęcia ukazały działanie i funkcjonowanie niebezpiecznych grup społecznych, jakimi są sekty religijne działające w Polsce. Celem zajęć było wskazanie zagrożenia na jakie narażone są młode osoby namawiane do wstąpienia do grup destrukcyjnych. Uczestnicy zapoznali się z zagadnieniami związanymi
    z psychomanipulacją, przemocą psychiczną oraz fizyczną, jakiej poddawani są członkowie sekt oraz profilem osobowym i typami osobowości osób szczególnie podatnych na działania manipulacyjne sekt religijnych. Projekt odbył się w auli Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Collegium Joannis Pauli II.

IV. Dwugodzinne warsztaty: „ABC technologii informacyjnych wspierających naukę języków”.

  • Podczas warsztatu uczestnicy wycieczki poznali innowacyjne narzędzia wspierające uczenie się i nauczanie języków obcych. Mogli dowiedzieć się jak sprawić, by słówka same wskakiwały do pamięci długotrwałej, czy drilling internetowy jest dobrą formą nauki gramatyki. Poznali jak urozmaicić naukę języka obcego dzięki mediom społecznościowym i video. Na te i szereg innych pytań udało się odpowiedzieć na językowym warsztacie! Miejscem warsztatów był budynek Dialogo Szkoła Języków Romańskich.

Idea wrześniowej przedmiotowej wycieczki uczniów Zespołu Szkół im. Jana Pawła II
w Sokołowie Młp. na XI Lubelski Festiwal Naukowy spełniła funkcję popularyzatorską
oraz zaprzeczyła stereotypom, że nauka jest nudna. Najlepszym na to przykładem są już wdrażane do realizacji przyszłe plany Uczestników wycieczki na kolejne „Kontakty ze Światem Nauki”!

Beata Kraska, Bernadetta Słonina

stopka - szkoła

librus
przedszkolestr

Pi

  Click to play this Smilebox slideshow
Statystyki
Certyfikaty

szkola-odkrywców-talentów

certyfikat5

certyfikat

certyfikat 2

certyfikat1