Baw się (z) matematyką

 image026W pierwszym tygodniu maja uczniowie klas V a i V b Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Sokołowie Małopolskim wzięli udział w warsztatach matematycznych, zorganizowanych przez Radę Rodziców ZS im. Jana Pawła II w osobach Pań Doroty Bartyńskiej, Bożeny Szabat i Barbary Wołcz oraz Programu „PROJEKTOR- wolontariat studencki”. Warsztaty prowadziły studentki V roku matematyki Politechniki Rzeszowskiej i wolontariuszki – Ewelina Bartkowicz, Justyna Chmiel, Ilona Cisek i Teresa Matuła.

Uczestnicy zajęć odbyli podróż do Matematycznego Królestwa Planimetrii (działu geometrii zajmującego się badaniem własności figur płaskich), gdzie poprzez wspólną zabawę i rozwiązywanie zadań sprawdzali swoją wiedzę i umiejętności z zakresu figur płaskich.

Kanwą warsztatów był list do piątoklasistów wysłany przez władcę Królestwa Planimetrii- Wielkiego Trapeza, w którym opisuje nieszczęście, jakie spotkało jego kraj: „Czarnoksiężnik OKRĄG uwięził w jednej z komnat KWADRATOWEGO grodu piękną księżniczkę PÓŁPROSTĄ” i prosi uczniów, by pomogli ją uratować.

 Matematyczne potyczki uczestnicy warsztatów rozpoczęli od problemu przedstawionego przez wojowniczy ODCINEK, który pilnował dostępu do zwodzonego mostu będącego przeprawą przez ŁAMANĄ rzekę.

Uczniowie mieli za  zadanie dopasować wskazane własności do właściwych figur geometrycznych. Poprawne wykonanie zadania umożliwiało wejście do grodu czarnoksiężnika
i odnalezienie baszty, w której więziona była księżniczka.

Pod wieżą KĄT ROZWARTYmi ramionami witał uczniów i zachęcał do uzupełnienia wzorów na pola i obwody trójkąta, kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu. Zaznaczenie odpowiednich odcinków i wpisanie wzorów pozwalało biorącym udział w akcji ratowania księżniczki wejść do środka baszty.

Tam na krętych schodach prowadzących na szczyt uczniowie spotkali starego ogrodnika o imieniu ILOCZYN, któremu pomogli ustalić – rozwiązując zadanie – ile potrzeba zakupić opakowań Trawy Dekoracyjnej, by posiać ją wokół czarciego ogrodu.

Kolejną napotkaną osobą był OBWÓD. Uczniowie po obliczeniu łącznego kosztu zakupu siatki i zamontowania furtki potrzebnych do ogrodzenia rabatki czarnoksiężnika, otrzymali klucze do komnaty, w której była księżniczka PÓŁPROSTA.

 Wystarczyło szybkie obliczenie kilku pól oraz obwodów, uporządkowanie wyników malejąco i … księżniczka była wolna!

W Królestwie Planimetrii zapanowała radość, a uczniowie na koniec spotkania zmierzyli się z zapałczanymi równaniami (należało przełożyć tylko jedną zapałkę tak, by zapisane równanie było prawdziwe) oraz kolorowanką z ułamkami, w której uczestnicy sprawdzali swoją umiejętność skracania ułamków zwykłych.

Była również zabawa tangramami, w ramach której piątoklasiści wycinali i nazywali części składowe układanki (tzw. tany), a po omówieniu zasad gry tworzyli wskazane figury tangramowe – kotki, łabędzie, wielbłądy, domki, łódki, a nawet człowieka z latawcem czy jeźdźca na koniu. Tangramy kształtowały wyobraźnię przestrzenną dzieci i ich umiejętności manualne.

 – Takie zajęcia to wspaniały sposób na to, aby rozwinąć w uczniach zainteresowanie matematyką oraz sprawić, by polubili ten przedmiot – przekonuje Teresa Matuła, jedna z wolontariuszek prowadzących warsztaty.

 – Nieszablonowa forma zajęć koncentrująca się głównie na nauce poprzez zabawę, wplecenie zadań w ciekawą opowieść o uwięzionej księżniczce pokazuje, że matematyka nie musi być trudna ani nudna. Wprost przeciwnie – jest bardzo ciekawą dziedziną wiedzy, pełną frapujących zagadek i łamigłówek dla każdego, które rozwijają logiczne myślenie i utrwalają wiedzę zdobytą na lekcjach.

Poprzez wspólną zabawę pokazujemy ciekawą stronę nauk ścisłych, zwłaszcza matematyki.

 Takie spotkania z uczniami to doskonała okazja do propagowania niecodziennej, acz ciekawej formy nauczania i uczenia się matematyki – Królowej Nauk.

 Zajęcia wyzwoliły w uczniach wiele pozytywnych reakcji oraz pobudziły chęć zdrowej rywalizacji – każdy z nich chciał uwolnić księżniczkę.

 – Warsztaty pokazały, że matematyka może być naprawdę ciekawa!

– Uczestnicząc w takich zajęciach lepiej zapamiętuje się wiedzę z lekcji, a przy okazji można się fajnie bawić matematyką – przyznają uczestnicy warsztatów.

Spotkanie z matematyką było wspaniałą okazją do uświadomienia uczniom, że ta dziedzina wiedzy towarzyszy nam w ciągu całego życia i w każdej jego chwili – kiedy patrzymy na zegarek, wpisujemy numer telefonu czy liczymy pieniądze. Wszędzie otaczają nas liczby, musimy umieć sobie z nimi radzić, dlatego warto znać tajniki matematyki – przekonują wolontariuszki „PROJEKTORA”.

 Dorota Bartyńska

Galeria

 image034 image033 image032 image030

image031 image029 image028 image027

image025 image024 image023 image022

image021 image020 image019 image018

image017 image016 image015 image014

image013 image012 image011 image010

image009 image008 image007 image006

image005 image004 image003 image002

image001 image057 image056 image055

image054 image053 image052 image051

image050 image049 image048 image047 image046

stopka - szkoła

librus
przedszkolestr
Statystyki
Certyfikaty

szkola-odkrywców-talentów

certyfikat5

certyfikat

certyfikat 2

certyfikat1